Date: Fri, 11 Oct 1996 14:50:46 +0200 (MET DST) X-Sender: o6573@mail.pi.se To: a.t@it.kth.se From: lindgren@pi.se (Mikael Lindgren) Subject: Re: kulturellt kapital Bakfyllan Šr tung. Orkar inte gšra nŒgra brilljanta pŒhopp idag. Orkar inte ens spela dum. GŒr till Percy Nilegaards sajt fšr att gaska upp mig lite (http://www.svt.se/drama/nile/percy.html). Percy regerar. PŒ vernissagepartyt igŒr mŠrkte jag en fšrstŠmning hos vissa kollegor att en doldis fŒtt Šran att fšrsvara Sverige pŒ Documenta i Œr.SjŠlv njšt jag oerhšrt av detta faktum. Att det fortfarande gick att bli lite šveraskad. Ja, ja , jag vet att det inte var en nyhet fšr er dŠrute. Det var bara det att ingen hade berŠttat det fšr mig tidigare, sorry. Vad tycker ni, vann rŠtt konstnŠr?;-) Lika bra att sluta nu innan man gšr bort sig fšr evigt. Men nŒgra replys mŒste jag gšra. Citerar mig sjŠlv fšrst... ------------------------------8<----snip---------------------------------- >Men nŠr det fungerar kan det bli hur bra som helst. >Samarbeten mellan fšretag och konstnŠrer kommer antagligen oxŒ att bli >vanligare. NŒgonting som bŒda parter kan tjŠna pŒ. Detta Šr dock Šn sŒ >lŠnge rŠtt ovanligt i Sverige men tycks fungera bŠttre i vŒra nordiska >grannlŠnder. Karin skrev: >€ven jag hŒller med fullstŠndigt. >KonstnŠrer och andra kulturarbetare Šr inte sŠrskilt šppna. Det Šr inte >heller en egenskap som premieras i konstvŠrlden. Det hela gŒr istŠllet ut pŒ >att upprŠtthŒlla en tydlig hiearki av infšrstŒdda och utanfšrstŒende. En >liten grupp av mŠnniskor som har kommit šverens om att kejsaren *har* klŠder >och som inbšrdes kŠbblar om snittet pŒ dessa klŠder. >Jag vet inte om det fungerar annorlunda i vŒra nordiska grannlŠnder. >Micke, kan du ge nŒgra exempel pŒ vad du menar? Kommer bara pŒ tvŒ namn just nu , bŒda frŒn Finland: Wici Wikstršm fŒr lattja med en Reality Engine hos Silicon Graphics, Marikki Hakola(videokonstnŠr) sitter alt. satt och arbetade i Sony's videostudio. I Sverige Šr dessa fšretag knappast lika gŠstvŠnliga. Karin skrev dessutom: >[a:t] gŒr alltsŒ bl.a ut pŒ att introducera konstnŠrer till intressanta >fšretag i informationsteknik branchen. SjŠlv praktiserar jag pŒ en PR-firma >dŠr jag hoppas lŠra mig nŒgot om vad de kallar "totala >kommunikationslšsningar". >Utbytet har framfšrallt gett tillgŒng till ett utmŠrkt adressregister, och >hŠromdagen fick jag mig lite grundlŠggande mediateknik till livs: >Att fšrbereda sig infšr mšte med massmedia. >1. Formulera vad du vill sŠga i max tre kŠrnfulla yttranden. >2. Repetera dessa tills de kommer automatiskt. >3. Hitta pŒ flera variationer sŒ att det blir lŠttare att stoppa in dessa >Šven som svar pŒ frŒgor om nŒgot helt annat. >- PŒ detta sŠtt kommer i bŠsta fall *nŒgot* vŠlformulerat och klart att >sŠgas vid intervjutillfŠllet och man har stor chans att det blir just detta >som kommer att klippas ut och kablas ut i sjŠlva sŠndningen som i >slutredigerat skick kanske tar ett par minuter i utrymme. Tar gŠrna en lektion hos dig. Punkt 1 till 3 fungerar antagligen lika bra i konstvŠrlden och skulle kanske ge min karriŠr en liten skjuts framŒt. Vilket behšvs. Thomas Nordanstad skrev: > KonstnŠrers plats pŒ nŠtet verkar vara, i stort, att kommunicera med >varandra, och inte >med en "publik". Det kommer kanske att Šndras nŠr fler och fler ger sig ut pŒ nŠtet. Man mŒste komma ihŒg en sak. Internet har funnits sen sextiotalet. WWW sen bšrjan av 90-talet. Publiken har inte hunnit att infinna sig Šn. Den kommer nŠr reklamfilmen bšrjar. Go easy pŒ Joltcolan. Chillout med Fatboy Slim ("Better living trough chemistry"). Det Šr fredag i vŠrlden... /Micke Lindgren